Dåligt brosk i knäna

Japp, det var diagnosen som läkaren på ortopedmottagningen ställde till mig idag. Jag besväras av knarrande knän som blir ömma om jag tränar för intensivt. Förra våren då jag var till Previa för hälsokontroll (via jobbet)passade jag på att ta upp mina besvär med knäna. Besvär som jag haft till och från i hela mitt vuxna liv... Previaläkaren skickade mig till röntgen som egentligen inte visade något fel, men för att vara på den säkra sidan skrevs en remiss till Ortopeden och idag var jag så äntligen på en kontroll.

Läkaren ställde först ett antal grundläggande frågor och bad mig sedan gå fram och tillbaka framför honom. Sedan fick jag ligga på britsen och undersökningen fortsatte. Han klämde, vred och liksom "skakade" på knäna. Med bakgrund till min anamnes och undersökningen tog han fram en modell av ett knä och visade och förklarade hur det hela hänger ihop med mina knän. Det som knarrar är brosket som är för dåligt bakom knäskålen och ger därmed upphov till knarret. Det är inget att göra åt utan jag får helt enkelt prova mig fram till den motion som fungerar bäst för mig. Jag frågade om det hjälpte eller på något sätt var farligt att styrketräna och han svarade att det varken var farligt eller kunde hjälpa mig... :-)

På torsdag börjar mitt "nya" liv - då ska jag ner till
Friskis & Svettis och skaffa kort! Planen är att träna minst två gånger per vecka, ett pass på vardagen och ett på helgen, eller två på vardagen. Det ska bli kul!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Vad duktig du är som ska börja träna. Själv ligger jag lågt på den fronten....fortfarande. Hinner tamejfasiken inte med det. Men däremot så blir det ju promenader, i RASK takt, med Elling varje dag så lite rör man ju på sig. Och så är jag ju inte stilla en sekund på jobbet. Men man skulle säkert behöva träna upp rygg och nacke för att undvika skador - eftersom jag har ett rätt tungt jobb.
Skönt att du fick komma till läkare iallafall.
Ha det gott

Postat av: Sara i Norge

Trist med knäna, om du frågat mig skulle jag säga att styrketräning kanske kan hjälpa att stabilisera runt knät så du avlastar brosket sas :) .

Stort lycka till med träningen!!! Tufft i børjan, men sen blir det en vana att komma sig iväg (talar inte før mig själv just nu ;) ).

((Kramar))

2008-01-23 @ 08:29:17
URL: http://www.saraz.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback