Nattblöjans vara eller inte vara

Melker (maj-02) blev torr på dagen i november förra året och antalet olyckor efter det har varit lätt räknade.

I maj, samma vecka som han fyllde tre år (och slutade med nappen) var nattblöjan torr flera nätter i rad. Vi tog en chansning och slutade med blöjan då och det gick jättebra. Det funkade fint i tre-fyra veckor. Visst kunde det bli någon olycka ibland, men inte speciellt ofta och bara en gång per natt.

Sen i mitten av juni började han kissa på sig varje natt igen och eftersom vi vid denna tidpunkt var på semester satte vi på honom blöja igen för att slippa all tvätt när vi inte sov hemma. Jag trodde han skulle blåneka till det, men det var inga problem alls med det. Han har sedan dess haft blöja varje natt och vi ser egentligen inget slut på det.

Så här i efterhand har vi förstått att en anledning till att det funkade i våras var antagligen för att han vaknade på senkvällarna (innan vi gått och lagt oss) av att han saknade nappen (sa det inte uttryckligen). När han ändå var vaken passade vi på att ta honom till toaletten. Efter mycket övertalning från vår sidan och gråt och skrik från Melkers sida gick han iväg... Det var liksom som om han vägrade gå och kissa. *suck*

Nåja, han har alltså använt blöja sedan i juni och endast ibland har blöjan varit torr på morgonen. Man har däremot kunnat känna att han antagligen bara har kissat en gång...

För ca 2 veckor sedan var han inne i en perod då han sex nätter i rad inte har kissat i blöjan. Jag har berömt honom och hoppats att han nu är på G att bli torr. En av dessa nätter ropade han dessutom på mig att han var kissnödig så det verkade ju som om det är slutspurten... MEN så för en vecka sedan igen har han vaknat med blöt blöja varje morgon igen...

Natten till igår tog däremot priset!?! På söndagsmorgonen kom han in till mig och proklamerade att han nu inte skulle ha någon blöja på nätterna mer... Jaha du svarade jag bara för jag vet ju att det inte skulle funka. Den kvällen satte jag som vanligt på en blöja. Han nämnde i förbigående att han hade slutat men jag berättade för honom att det inte kommer att fungera eftersom man då "måste" kissa på toaletten på nätterna.

Kl 23 vaknade han och var jätteledsen. Jag gick in till honom för att trösta honom men han var knappt "kontaktbar". Jag försökte få honom att gå på toaletten för det kanske var därför han hade vaknat. När jag kände på blöjan var det redan för sent, han hade redan kissat i den... Han gick dock med på att prova att kissa mera, men utan resultat. Eftersom han oftast inte kissar speciellt mycket i blöjan om nätterna tog jag av honom den kissade blöjan och han fick somna om utan blöja (misstag 1). Klockan 4 var det dags igen.... Denna gång hade han kissat på sig i sängen. Så det var ju bara att gå upp, ge honom nya pyjamasbyxor och bädda rent i sängen (tack för den plastade frottén). Dock struntade jag i att lägga på ngn ny frotté (misstag 2) eftersom han nu hade kissat två gånger och han antagligen skulle vakna om ett par timmar "för morgon". MEN vad händer, jo när han vaknar strax efter 6 på morgonen var det kört igen... :-( Och denna gång hade vi ju ingen plastad frotté så det var ju bara att plocka bort bäddmadrass och skölja rent den så gott det går.

Igår kväll vaknade han återigen innan vi gått och lagt oss. Han grät och var jätteledsen, hade antagligen drömt något. Jag försökte under många minuter att prata med honom att han måste gå på toaletten, men denna gången gick det inte... Det är ju lite svårare att lyfta ur honom ur sängen nu när han har sin nya säng (
IKEA LO-säng) eftersom han sover ”på mitten” av sängen, som bilden visar.

Skulle han bara gå och kissa en gång per natt så tror jag att det kommer att gå bra att sluta med blöjan men så länge som han blir så arg och gråter och skriker då vi försöker få med honom på toaletten så är det lönlöst att ens försöka känns det som. Tids nog lär han väl sluta av sig själv... ;-)


Oj, orkade du läsa ända hit, jag är imponerad. ;-)

Kommentarer
Postat av: Imponerande Sara

Vad jobbigt det är för våra små 3-åringar som vill vara stora och kunna så mycket men inte riktigt har de fysiska förutsättningarna än. Jag är säker på att Melker slutar med nattblöjan, tids nog! Själv har jag varit på G att införa den igen här, eftersom min envisa dotter av rent okynne vägrat gå och kissa innan hon lagt sig och du kan ju själv gissa hur det slutar då.. Suck! I samma veva struntade hon under ett par veckors tid att komma in och kissa när hon var ute, vilket betydde ständigt nerkissade byxor. Som tur är har hon kommit ifrån det nu.

Nora skulle göra myyyycket för att få en sån säng som Melker har, förresten! Barnens kusin har en sån och de är grymt avundsjuka och vill ha en likadan. Men det fungerar ju inte när man har snedtak ;-)

Kram på er och hoppas du får tid att börja med Mias hemlighet snart, jag ska nog ta med min i bilen imorgon! =)

Postat av: Eva

Eftersom jag totalt missade att jag skulle glida ner till dig i söndags så har jag läst HELA din kissblog.
:)

Har ni funderat på vad Melker äter o dricker på kvällen? Att dra ner på kvällsdricka o vätskedrivande mat kan vara ett övergångssteg. Pinka lugnt!

2005-10-18 @ 21:30:28
URL: http://rymmare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback