Ur barnamun

Idag efter middagen satt jag och bläddrade lite i morgontidningen. Melker satt bredvid och tittade även han. Jag vet att han kan alla bokstäverna i alfabetet och han har på sistone börjat gilla att titta på Fem myror är fler än fyra elefanter så jag tog en rövare och frågade om han kunde läsa ett ord (Eskilstuna) i tidningen som var skrivet med versaler. Vi började med att säga vilka bokstäverna var i ordet och sen började vi ljuda. Efter att vi kommit till "I" så ville Alfred mig något och under tiden började Melker om. "Eh eh eh, ss ss ss, kk kk kk" osv... Till slut hade han kommit så pass långt i ordet att han säkert hade listat ut att det var Eskilstuna det stod men vad gör väl det... Det här bevisar ju iaf att han är på gång att förstå hur man ljudar och sätter ihop till ord. :-)

Senare ville han ha en smörgås och jag frågade återigen honom om han kunde läsa på förpackningen (LÄTTA) och vi började med att säga vilka bokstäverna var. L-Ä-T-T-A svarade Melker och på frågan vad det stod svarade han jättesnabbt: "SMÖR"!


Så sant så sant... :-)

Kommentarer
Postat av: Sara i Norge

Åååh, det är så rolig tmed alla framsteg de gør! Minns så tydligt då Amanda helt pløtsligt knäckte läs/skrivkoden =) . Hon sa ute och så sa hon "mamma, säg ett ord så ska jag skriva det och hon skrev och skrev och skrev :-) .

((Kram))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback