Tandvärk

För snart 1½ månader sedan började det göra ont/ila i den bakersta kindtanden innan visdomstanden (hänger ni med?) i överkäken. Efter att ha haft så ett par veckor kontaktade jag till slut tandläkaren och fick en tid. Det här var för två veckor sedan.
 
Vid den kontrollen såg "allt" bra ut, inget synligt hål och röntgenbilderna visade egentligen ingenting. Tandläkaren slipade lite på tuggytan eftersom hon såg att min visdomstand som när den växt (snett) har tryckt på kindtanden och den har flyttat på sig och därmed har jag fått en annan tuggyta. Dessutom hade det bildats en ficka mellan tänderna som nu var inflammerat. Strax innan jag gick hem tog tandläkaren en ny röntgenbild, från en lite annan vinkel eftersom hon inte var tillfreds med vad hon såg på de första bilderna. De skulle höra av sig om de såg något...

Dagen efter ringde de (såklart) och ville träffa mig igen eftersom det var något som inte stämde riktigt... Den dagen var igår och nu sitter jag här med lite tandvärk efter att ha borrat upp tanden (ska ev rotfyllas)!!! Om 2 veckor ska jag tillbaka igen och då får vi se om hon ska dra ut tanden eller om den klarar sig...

Tandläkarens kommentar kring detta var att hon aldrig sett något så liknande. Tanden var egentligen frisk (ingen infektion/varbildning/luktar illa osv), men hade ändå resorberats inifrån. Varför var ju svårt att veta men en fet gissning är att tanden förmodligen "stressats" då den blivit påtryckt av visdomstanden.

Jag törs inte riktigt tugga på vänster sida då det ännu gör lite ont. Jag hoppas det blir bättre, för det är lång tid kvar innan tiden...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback