Vår bröllopsdag

Nu har jag varit gift i 12 dagar och det känns helt underbart. Papper från Skatteverket och Vägverket har kommit om att det är dags att beställa nytt körkort. Snacka om att jag har övat på den nya namnteckningen. Tyvärr går det knackigt, jag måste öva mera helt enkelt. *ler* Jag får lite prestationsångest när jag ska skriva på den blanketten som ska skickas till Vägverket. :-)

Lördagen den 7 juli 2007
Bröllopsdagen började med att min blivande man och barnen skjutsade ner mig till frisören (
Salong Hårdesign). Där väntade våra vänner T och A på mig. T var där i egenskap av dagens fotograf och skulle bakom kameralinsen följa min förvandling från alldaglig tjej till brud. A höll mig sällskap, målade mina naglar och köpte lunch åt oss alla. :-)

Malin, frisören, började med att lägga upp håret på spolar och sedan var det Jeanettes tur att med hjälp av lite make up förvandla mig. Och vilken förvandling sen - jag kände mig supersnygg i den make'n! Det var första gången som jag blivit proffsigt make'ad. Det gör jag gärna om någon gång!! Sedan började Malin förvandlingen med mitt hår. Det blev supersnyggt och jag är så nöjd jag bara kan bli!!



Klockan 13.20 var jag helt klar och strax därefter anlände Micke med barnen och vi åkte hem till T och A för att fota. Hela dagen hängde regnet i luften men vi hade en evinnerlig tur att det inte regnade något alls under fotosessionen. Faktiskt kom det inget regn förrän senare på kvällen då vi åt middag, men då fick det gärna regna. :-) T fotade för allt han förmådde och som tur var hade jag min bärbara dator med under dagen så vi kunde tömma minneskorten till datorn och fortsätta fotograferandet. De hade lånat sin grannes fina lägenhet som fotostudio, liksom studioblixtar och prylar från fotoklubben. Resultatet blev ungefär 800 bilder och jag är supernöjd med allihopa!

Klockan 15.45 anlände vi till Stadshuset och vid entrén väntade vigselförrättaren. Från början var det meningen att endast våra vittnen skulle vara med under vigsel, men dagen innan hade jag ringt runt till våra gäster (25 st) och bjudit in dem alla att medhöra vår vigsel och vilken vigsel sen. Vigselförrättaren höll ett tal och pratade en hel del innan själva ceremonin startade, dels om hur vi träffades, att jag hade haft han som lärare mm. Min ring kom på mitt finger och vi kysstes för första gången som man och fru! Vi fick en present av Eskilstuna kommun - en jättefin vas med en röd ros i samt en bok om Stadshuset i Eskilstuna som kom ut med anledning av husets 100 år jubileum. Totalt tog själva ceremonin ungefär 20 minuter!  Min svåger *ler* filmade vigsen (det ska bli kul att få se den igen) och fotoblixtarna smattrade från alla kameror. Efter vigseln skålade vi i mousserat vin med jordgubbar innan vi gick (!) till restaurangen.

Middagen intogs på Papas Tapas och vi hade beställt fyra smårätter var samt efterrätt.

  • Burrito - Marinerad kycklingfilé med ost, purjolök, vetetortillas, salsasås och vitlökssås.
  • Nachos supremos - Liten tallrik med nachochips, tomat och jalapeño. Gratinerad med ost. Serveras med vitlökssås. (Vi beställde med köttfärs på dessutom).
  • Carne con tomate - Fin strimlad fläskfilé som är fräst rned färska grönsaker och serveras med tomatsalsa och vitt bröd
  • Pinchos papas - Två stycken små läckert kryddade oxfiléspett. Serveras med klyftpotatis och aioli.

    Som efterrätt åt vi
  • El maco special - en överraskning (se bild). Det var väldigt gott (glass, frukt, maräng gratinerat tror jag)



Vi åt så mycket mat att magen stod i fyra hörn när väl efterrätten kom in. Som present av restaurangen (tack!) fick vi in en flaska (375 ml) champagne - Veuve Clicquot Ponsardin (mer känd som "Gula änkan"). Den luktade lite mysko, ungefär som mögelost, men smakade jättegott. Vilken överraskning!!

Strax efter 22-tiden beställde vi en taxi och åkte iväg till vår övernattning på Sundbyholms slott. Vi fick en egen liten stuga att husera över (det är två sviter per hus men den andra var ledig). Allt var jättefint på alla sätt och vis förutom att det inte var ett sånt rum vi hade beställt. Självklart påtalade vi det dagen efter och vi fick faktiskt lite rabatt då samt att de bjöd på VIP-korgen (mousserat vin samt chokladpraliner). :-)

På bröllopsnatten hade jag jättesvårt att somna. Mannen (i mitt liv) somnade som en stock direkt, medan jag låg och vred och vände på mig och lyssnade på hans djupa andetag. Vid 02.30 vaknade jag och gick på toa, sen var det helt hopplöst att somna om igen. Tankarna for omkring i skallen på mig och det blev ju knappast bättre av att jag fick ett SMS strax efter 3-snåret. Det var Pirre som meddelade oss att de hade efterfest hemma hos dem (de bor grannar med oss) med resterna av det mousserade som vi skålade i efter vigseln. :-) Det blev ett par SMS innan jag till slut somnade, men då var klockan närmare 04.00... :-)

Kort sagt, detta var en härlig dag och jag vill inte ha den ogjord!!

Kommentarer
Postat av: Jessie

Vad roligt att läsa om er stora dag, det låter som ni hade en kanon trevlig bröllopsdag !!!
Kram

2007-07-19 @ 22:50:18
Postat av: Ingrid

Men GRATTIS! Jag har inte följt med i din blogg, märker jag. Hoppas äktenskapet blir lika lyckligt som bröllopsdagen verkar ha varit!

2007-07-19 @ 23:18:03
Postat av: Dajja

GRRRATTIIIIIS åter igen :)
Yes vi hade det super trevligt i Göteborg och vi fortsätter att ha det super trevligt med R's sista semesterdagar. Vi var u Nyköping och hälsade på min förra chef i hennes sommarstuga =) Vi har varit ute med båten på havet och Lex älskade det :) skönt att ha flytvästen till hunden med sig.
Nu ska jag blogga lite men bilderna på allt kommer att komma upp i slutet på nästa vecka. vi får besök imorgon och sen ska jag själv till Stockholm :) för att träffa en kompis och självklart Lilla Mamma :D
KRAM och hälsa Eva-Britt!

Postat av: Therese

Hej Åse!
Vad vackra ni var på bröllopet! Kul att dagen blev så lyckad. Jag bär med mig fina minnen från min och Andreas bröllopsdag - en fantastisk dag att minnas hela livet!
Kul att ni valde samma dag som min bror och hans numera fru. Du har helt rätt om kläderna - han är yrkesmilitär och bar en sk. mässdräkt. Riktigt stilig faktiskt :-)
Ha en fortsatt skön sommar!
Kram Therese

2007-07-23 @ 13:34:32
URL: http://www.goz.se
Postat av: Anna

Vad härligt att läsa om er dag. För oss är det 50 dagar kvar i morgon.
Hoppas ni får ett bra liv som man och hustru!

2007-07-26 @ 20:18:00
URL: http://majsanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback