Julslut och stoooor lillebror

image129Jaha så var årets julhelg i princip över, idag på Annandag jul har vi bara slappat. Jag var visserligen duktig och tog gångstavarna med på en välbehövligt rask promenad i förmiddags. Som sällskap hade jag Pernilla med mig. Och Melker har haft en kompis här ett par timmar och de har lekt en del samt spelat PS2...

Sedan i lördags kör vi hårt med Alfred att kissa på pottan. Han har fått lite "Bilar"-klistermärken som han får klistra upp på ett papper så fort han kissat på pottan. Det har verkligen släppt för honom, det har det. Dock greppar han INTE det här med bajseriet... vilket gör att vi får tvätta.... Jag hoppas och antar att han åtminstone snart fattar att han kan be om blöja när det är dags om han nu inte vill göra det på pottan... *suck*

En annan stor händelse i Alfreds lite drygt 2½ åriga liv var att han valde att ge tomten nappen på julafton!! Vi har pratat om det till och från under hösten och han har varit med på noterna, men så på sistone har vi märkt att han blivit mer "tuttig" så vi lade ner projektet, han var helt enkelt inte mogen trodde vi. Men så kom julafton och tomten och när jämnåriga kusinen (det skiljer 18h mellan dem) lämnade sin napp till tomten frågade jag Alfred om han också skulle göra det. Han nickade intensivt så jag gick helt enkelt efter den och gav honom den. Han satt och laddade en liten stund, men så helt utan förvarning reste han sig och gick med bestämda steg fram till tomten och gav honom nappen och sen snabbt tillbaka till mitt knä igen. *sötnos*

Nu har det gått två nätter och han har varit jätteduktig och inte frågat eller gråtit efter nappen överhuvudtaget. På dagtid har han däremot vid ett par tillfällen gråtit och varit ledsen, särskilt om han gjort sig illa och så, men han har snabbt accepterat läget. Vi har hela filmsekvensen, då han lämnade nappen till tomten, på videofilm så det är bara att visa honom det helt enkelt om han inte tror oss.

På bilden: Melkers bästa julklapp - en Nintendo DS lite laddad med Super Mario Bross (som även mamma gillar att spela). Så snart han var klar med paketöppningen började han spela. Ett tag satt han till och med lite undangömd i trappan för att få spela ostört. :-)





I morgon förmiddag ska jag till frissan och göra mig vacker i håret. ;-) På eftermiddagen är vi bjudna hem till grannarna på 8-års kalas och i morgon kväll planerar jag och M lite vuxentid med bio och mat på restaurang. Det var länge sen som vi två gjorde något tillsammans så där.

På söndag tar vi vårt pick och pack och åker till husvagnen. Nyår ska firas tillsammans med Familjen S och flera andra campare på Gillersklack. Det ska bli kul!


Kommentarer
Postat av: Sara / snigelina

Oj, vilken stor fin kille Alfred har blivit och vilka lockar! :-) Här hemma har vi också en 5-åring som gärna spelar DS *s*

2007-12-27 @ 13:47:52
Postat av: Sara i Norge

GOD fortsättning på det nya året!!!
((Kramar))


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback