MBTI

Jag blev uppsagd från mitt jobb på IBM (nedläggning av kontor) i somras och står nu under TRRs försorg att hjälpa söka jobb och utbildning. Nu går jag en kurs hos dem som kallas "Kompetensinventering" och i den ingår bl a att får göra ett personlighetstest - Myer-Briggs Type Indicator (MBTI).

23177-30

Själva testet består av 88 frågor och det var väldigt intressant att få se att resultatet faktiskt stämmer in på mig. :-) Så här beskrivs testet:

"Instrumentets teori grundas på den schweiziske psykoanalytikerns C G Jung teori och erfarenheter. Utgångspunkten är att vårt beteende styrs av hur vi uppfattar vår verklighet och hur vi uppfattar beslut utifrån denna verklighetsuppfattning.
   MBTI är uppbyggt av fyra skalor, vara och en med två motsatta svarsalternativ vilka betecknas som preferenser, det vill säga grundläggande förhållningssätt."

Vill du veta mer? MBTI Personality Test Understanding Your MBTI or Myers Briggs Personality Type

Jag blev "ENFP", där
E står för Extraversion - Uppmärksamhet främst riktad mot yttervärldens människor och ting.
N står för INtuition - Tar in information via det "sjätte sinnet" och ser det möjliga
F står för Känsla (Feeling) - Fattar beslut grundade på en personlig värdeskala
P står för Perception - Föredrar att leva på ett flexibelt och spontant sätt

Med oss hem från dagens kurs fick vi ett fyrsidigt litet "häfte" där vi kan läsa mer om hur man är som person då man är "ENFP". Väldigt intressant eftersom jag tycker det stämmer till mångt och mycket in på hur jag fungerar som person.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback